Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (2024)

Voor en door treinspotters

ProRail heeft vorig jaar een 'Smart Monitoring Room' geïntroduceerd, waar beelden van diverse camera's worden samengebracht voor non-stop bewaking. Dit meldt de spoorwegbeheerder in de Jaarverantwoording over 2023.

Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht)
Forum: Algemeen - Algemeen

15-05-2024 19:09:09
pjkleton
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (1)

In de NRC stond een paar dagen geleden een stukje over treinreizen in Europa.

Als reactie daarop zond iemand een verslag over een reis met de nachttrein naar Rome (Niet bekend welke ) ,dat vandaag in de NRC staat.

Door problemen in Duitsland strandde de reis in Innsbruck (?) en reisde de schrijver naar Salzburg.

Vandaar moest hij treinen naar Rome nemen ,die hij zelf moest betalen aan de conducteur ,want die had met het internationale treinkaartje niets te maken.

De schrijver is hier boos over en vroeg vergoeding aan NS Int. ,maar die vergoedde alleen de langere reistijd.

Ik heb geprobeerd te achterhalen wat de reisroute zou zijn geweest.maar kan die niet vinden,

Heeft iemand enig idee wat er gebeurd is en of deze meneer echt zijn verdere treinreis zelf moest betalen ?

Groeten ,

Peter

Laatst bewerkt door moderator op 17-05-2024 14:53, reden: Titel gecorrigeerd


15-05-2024 19:43:14
cuneo56
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (2)

Tsja, dat is het voordeel van de privatisering die door de EU regels en zo zijn opgelegd.

Mij lijkt dat de Reiziger kennelijk een trein kaartje via de Brenner had en met de FS naar Rome .

Als je dan in Salzburg blijkbaar de Night jet van de ÖBB wil nemen die "eigenverantwoordelijk" door Italië naar Rome gaat, Dan hebben die niets met een vervoerbewijs van de FS te maken.

D'as knap lullig als klant, maar denk er aan dat als NS niet rijdt van Amsterdam naar Rotterdam of omgekeerd, je ook niet "zomaar" met de Eurostar mee kan en ook Flixbus neemt je echt niet mee.


15-05-2024 20:09:39
pjkleton
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (3)

Zou er dan niet op het Internationale treinkaartje vermeld staan dat je alleen met bepaalde maatschappijen (Hier de FS) mag reizen ?

Heb dan zelfde situatie in Duitsland meegemaakt ,dat je niet zomaar van een trein ( Van de DB ) met de Alex ) mee mag omdat dat een betere aansluiting gaf met een latere trein.We moesten toen bij betalen.

Peter


16-05-2024 00:42:36
brun
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (4)

Ik las dat ook en kreeg het idee dat ze met de nachttrein naar Wenen wilden, om daar met een dagtrein verder naar Rome te reizen. Maar de nachttrein reed niet verder dan Salzburg, hun tickets golden vervolgens niet in andere treinen en bij de betrokken maatschappijen deed niemand moeite om een fatsoenlijke klantenservice te bieden.

Dat laatste is natuurlijk het hele issue. Prachtige beloftes over internationale treinreizen, maar zodra er iets misgaat, ben je aan de goden overgeleverd. En er gáát opvallend vaak iets mis.



16-05-2024 07:30:46
mdeen
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (5)

Is er dan geen HOTNAT of AJC overeenkomst? Sowieso kan er tussen Nightjet (ÖBB) en Railjet (ÖBB) toch geen discussie zijn? Met Trenitalia is die overeenkomst er. Je moet dat volgens mij dan niet bij en conducteur regelen maar aan een loket.


16-05-2024 08:16:25
cuneo56
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (6)

Precies, maar als je in Innsbruck een probleem hebt , is dan "The next available train" in Salzburg?? ( zo'n 2 uur rijden in een heel andere richting)


16-05-2024 09:43:39
bacr
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (7)

En daarmee is het in open access (of met verplichte treinbinding op relaties waar maar een of enkele keren per dag een trein van de betreffende vervoerder rijdt) uitvoeren van min of meer essentiële internationale verbindingen door reguliere OV bedrijven (ÖBB) dus ook geen goed idee.

Spoorwegen horen naar mijn mening vooral openbaar vervoer te leveren. Op dikke relaties als Parijs-Lyon/Marseille, Milaan/Turijn- Rome/Napels en meer van dergelijke trajecten kan concurrentie heel goed. Maar nachtvervoer kent die hele dikke relaties juist niet/nauwelijks

Laatst bewerkt door bacr op 16-05-2024 11:15


16-05-2024 10:24:56
treinfan
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (8)

Omdat hier in het topic heel erg hap-snap wat wordt benoemd, even een citaat uit het online artikel:

Door een uitvallende trein en vertragingen in Duitsland strandden we om kwart over twee ’s nachts in Salzburg. NS International was onbereikbaar. De conductrice van de internationale trein naar Innsbruck liet ons zonder reservering meereizen. Maar de conducteur op de regionale trein Brenner-Verona wilde niet eens kijken naar ons kaartje, want „ik heb niets te maken met internationale treinen”. Vervangende kaartjes kostten 59,70 euro. De conducteur in de trein Verona-Rome verontschuldigde zich maar we moesten toch echt nieuwe kaartjes kopen van 186 euro, ook al betrof het dezelfde vervoersmaatschappij en een vergelijkbare trein.


16-05-2024 11:31:35
jor[D]1
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (9)

Ach zo stond ik recent op Hamburg Altona tijdens de ontsporing op het Hamburg hbf, alwaar mijn nigtjet gecancelled werd. DB loket stuurde me doodleuk weg met de mededeling 'wir sind kein öbb'. Geen wonder dat er een heel aantal reizigers voor en na mij totaal ontplofte aan dat loket. Sommige hadden deze trein ook gewoon bij DB geboekt.

Een latere medewerker verwees doodleuk naar de nacht ICE naar München alwaar dan zogenaamd weer op die zelfde nightjet gestapt zou kunnen worden.

Uiteindelijk reed de nightjer toch, met dikke vertraging, waardoor mijn plan ricbting italie ook anders liep.

Had zelf gelukkig met interrail en regionale treinen verder vanaf innsbruck geplant. Dan ben je nog enigzins flexibel. Maar IC en frecce in italie is reserveringsplichtig en beschikbaar tot die vol zit, dus je zult altijd langs loket moeten om e.e.a. om te ruilen.

Laatst bewerkt door jor[D]1 op 16-05-2024 11:34


16-05-2024 11:58:59
jaco*kran
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (10)

Het gaat ook wel eens goed....

Enige tijd geleden kwam ik in Rome met een 1,5 uur vertraagde nachttrein. De Italiaanse spoorwegen hadden bij het aankomstperron even een noodloketje ingericht om alle gemiste reserveringen voor de hogesnelheidstreinen om te boeken. Zonder kosten.

Zo kan het ook.


16-05-2024 16:27:48
brun
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (11)

Eigenlijk is het heel simpel. Als je een vlucht boekt (Easyjet, KLM, whatever) en die vlucht valt uit, is 't aan die luchtvaartmaatschappij om het probleem op te lossen. Zo hoort het ook.

Als je een internationale trein boekt, en die trein valt uit, is het in de praktijk nog veel te vaak aan de reiziger om het probleem op te lossen. Bekend voorbeeld, dicht bij huis? Zodra de ICE vol zit, slaat ie Arnhem over. Wie daar op het perron staat, mag dan zelf zien hoe hij z'n bestemming bereikt.

PS, met de Italiaanse spoorwegen overigens dezelfde goede ervaringen gehad. Dat land heeft op de een of andere manier nog een heerlijke, klassieke gastvrijheid, qua treinen. Er zijn loketten, je wordt geholpen, spoorwegmensen denken mee.

Laatst bewerkt door brun op 16-05-2024 16:29


16-05-2024 16:52:48
Dionysusnu
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (12)

In principe moet de spoormaatschappij je ook verder helpen, of een hotel aanbieden, etc. Helaas hoor je een hoop verhalen waar de praktijk de theorie laat vallen op dit vlak.


16-05-2024 17:15:59
kleine_man
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (13)

De EU verordening is hier klip en klaar over. Met de NS voorop vegen een aantal maatschappijen hun r*t ermee af en laten je als reiziger gewoon stikken. Vaak ook met goedgekeurde Europese regels. Halsstarrig zijn en de extra kosten gewoon declareren bij NS Int, die zijn verantwoordelijk voor de afhandeling.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

16-05-2024 23:01:06
Earl-Grey
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (14)

Quote
Dionysusnu (16-05-2024 16:52:48):

In principe moet de spoormaatschappij je ook verder helpen, of een hotel aanbieden, etc. Helaas hoor je een hoop verhalen waar de praktijk de theorie laat vallen op dit vlak.

Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat dat tegenvalt. Via NSI een reis geboekt naar Oostenrijk. Later bleek op een deel van de rit een trein uit te vallen (waar ik zelf achter kwam, NSI zelf gaf geen signaal waardoor als je niet zelf oplet, je onderweg ergens strandt). Er werd mij doodleuk verteld dat ik zélf een extra ticket moest boeken voor de omreisroute omdat het een andere grensovergang betrof, voor het dan geldende tarief, á €150 extra. We hebben bedankt, alles geannuleerd en het vliegtuig gepakt.


17-05-2024 09:28:53
john2
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (15)

Er wordt gepraat over de mensen uit het vliegtuig en de trein in te krijgen, tenminste op de middel lange afstanden in Europa.

Maar als je de verhalen in dit topic leest over de negatieve ervaringen met de internationale treinen, dan is het niet gek dat reizigers zich het vliegtuig pakken.


17-05-2024 10:14:01
brun
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (16)

Quote
john2 (17-05-2024 09:28:53):

Er wordt gepraat over de mensen uit het vliegtuig en de trein in te krijgen, tenminste op de middel lange afstanden in Europa.

Maar als je de verhalen in dit topic leest over de negatieve ervaringen met de internationale treinen, dan is het niet gek dat reizigers zich het vliegtuig pakken.

Nee, dat is inderdaad niet gek.

Zelf ben ik ook al een paar keer ergens in Duitsland gestrand. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar in al die gevallen moest ik het zelf oplossen. Dus zelf ter plekke een hotel boeken en proberen de kosten terug te krijgen. Wat niet altijd van een leien dakje ging.

Met de ÖBB heb ik ook zo'n ervaring. Nachttrein werd opgeheven, dus hebben we de hele reis maar geannuleerd. Vervolgens wilde de ÖBB alleen een tegoedbon verstrekken. Pas na een paar protesten betaalden ze toch de 600 euro (ongeveer) terug.

Andere ergernissen: internationale treinen zijn best vaak overvol. En de uitval is veel groter dan in de luchtvaart. Vooral in de zomer (ICE, ICB en Thalys sorry Eurostar) is 't gokken of je kunt reizen.


17-05-2024 10:45:43
mren
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (17)

Quote
Earl-Grey (16-05-2024 23:01:06):

Quote
Dionysusnu (16-05-2024 16:52:48):

In principe moet de spoormaatschappij je ook verder helpen, of een hotel aanbieden, etc. Helaas hoor je een hoop verhalen waar de praktijk de theorie laat vallen op dit vlak.

Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat dat tegenvalt. Via NSI een reis geboekt naar Oostenrijk. Later bleek op een deel van de rit een trein uit te vallen (waar ik zelf achter kwam, NSI zelf gaf geen signaal waardoor als je niet zelf oplet, je onderweg ergens strandt). Er werd mij doodleuk verteld dat ik zélf een

Daarom ook altijd bij DB boeken. Via DB navigator word je constant op de hoogte gehouden van aanpassingen en aansluitingen.

Laatst bewerkt door mren op 17-05-2024 10:46


17-05-2024 11:59:10
brun
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (18)

Quote
mren (17-05-2024 10:45:43):

Daarom ook altijd bij DB boeken. Via DB navigator word je constant op de hoogte gehouden van aanpassingen en aansluitingen.


Ik ben met je eens dat die DB-app inderdaad veel meer informatie geeft, maar de laatste tijd komen daar toch ook veel klachten over... :-)

Laatst nog, ik volgde blind een aanbeveling in die app: trein valt uit, zoek een alternatieve route. Dat deed ik, een omweg van anderhalf uur via Nürnberg. En onderweg zag ik dat mijn trein tóch normaal had gereden.

Daarom ook geen geld terug gekregen, want ik had immers op tijd kunnen aankomen, zo schreef de DB.


17-05-2024 12:22:00
mren
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (19)

Quote
john2 (17-05-2024 09:28:53):

Er wordt gepraat over de mensen uit het vliegtuig en de trein in te krijgen, tenminste op de middel lange afstanden in Europa.

Maar als je de verhalen in dit topic leest over de negatieve ervaringen met de internationale treinen, dan is het niet gek dat reizigers zich het vliegtuig pakken.

Nou, reizigersrechten en bedrijven als Ryanair is ook geen gelukkige combinatie hoor...

En tamelijk veel reizigers hebben enkel een point-to-point-vlucht, dat maakt het al een stuk overzichtelijker.

En als kabinet Bruin-1 het zo lang volhoudt wil men vanaf 2027 weer een vliegbelasting op langere vluchten in voeren.


17-05-2024 13:59:23
henri1972
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (20)

Quote
john2 (17-05-2024 09:28:53):

Er wordt gepraat over de mensen uit het vliegtuig en de trein in te krijgen, tenminste op de middel lange afstanden in Europa.

Maar als je de verhalen in dit topic leest over de negatieve ervaringen met de internationale treinen, dan is het niet gek dat reizigers zich het vliegtuig pakken.


Ik vlieg inmiddels weer binnen Europa, is niet optimaal, voor mijn gevoel reis ik naar Schiphol de verkeerde kant op ( Schiphol is van mijn woonplaats uit ri West, Duitsland oost), en vliegen is een stuk duurder dan de trein (+/- € 500 ipv €200 ) naar Zwitserland. Maar de ellende van DB ben ik wel beu. Na de zomer, als t een stuk rustiger is ga ik het waarschijnlijk weer een ker proberen.


17-05-2024 15:44:07
jpvdveer19
Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (21)

Quote
henri1972 (17-05-2024 13:59:23):

naar Zwitserland. Maar de ellende van DB ben ik wel beu. Na de zomer, als t een stuk rustiger is ga ik het waarschijnlijk weer een ker proberen.


Veel rustiger zal het niet worden. Als gevolg van de Riedbahnsperrung worden tussen half juli en half december 33% van alle lange-afstandstreinen op deze route geschrapt en is slechts 75% van de normale zitplaatscapaciteit beschikbaar. Alle treinen worden bovendien omgeleid. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk allemaal zal verlopen.

https://www.riedbahn.de/downloads.html?file=files/page/5_infothek/6_downloads/allgemeines/20240513_Generalsanierung_Riedbahn_aktueller_Stand.pdf&cid=2191

Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 17-05-2024 15:44


Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht)
Forum: Algemeen - Algemeen

Home

Copyright (C) 2003-2024 Peter van der Leek, Houten

Over Somda- Somda statistieken - Somda feeds

Forum - Met de nachttrein naar Rome (NRC Bericht) (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Edmund Hettinger DC

Last Updated:

Views: 5741

Rating: 4.8 / 5 (58 voted)

Reviews: 81% of readers found this page helpful

Author information

Name: Edmund Hettinger DC

Birthday: 1994-08-17

Address: 2033 Gerhold Pine, Port Jocelyn, VA 12101-5654

Phone: +8524399971620

Job: Central Manufacturing Supervisor

Hobby: Jogging, Metalworking, Tai chi, Shopping, Puzzles, Rock climbing, Crocheting

Introduction: My name is Edmund Hettinger DC, I am a adventurous, colorful, gifted, determined, precious, open, colorful person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.